donderdag 22 september 2011

Elke dag vakantie!

Wat hebben we het toch allemaal druk. We kijken met z'n allen uit naar het volgende echt vrije weekend, over een maand, wanneer er geen 3 sociale afspraken in de agenda staan. We rekenen uit wanneer we ons weer een vakantie kunnen veroorloven.

In de tussentijd staan we voor dag en dauw op, om in de 16 á 18 uur die we in een dag proppen zo veel mogelijk lijstjes te kunnen afwerken op zo veel mogelijk gebieden.
Niet alleen geven we onszelf voor de volle honderd procent op ons werk, ook thuis werken we ons een slag in de rondte; was, afwas, taxi-diensten, huiswerk, mantelzorg, maaltijden, broodtrommels...

Een moderne vrouw weet hoe belangrijk vriendinnen voor haar zijn, dus op gezette tijden wordt daarmee afgesproken. Dan willen we nog fit en slank blijven, er dient gesport te worden; met een beetje geluk heeft een goede vriendin dezelfde hobby, dan kunnen we 2 vliegen in één klap slaan en samen gaan hardlopen of zwemmen.

We willen weten wat er in de wereld gebeurt, maar voor de krant hebben we geen tijd; we volgen het nieuws in de auto, als we tenminste niet gebeld worden. Voor onze eigen ontwikkeling volgen we een cursus.

Van alle kanten worden we gewaarschuwd dat partners gemakkelijk uit elkaar groeien, dus ook daar dient quality-time voor gereserveerd te worden; 3 maanden achter elkaar te moe zijn om te vrijen doet de relatie vast geen goed...
Maar van binnen bouwt zich een spanning op, een continu aanwezig gevoel van stress en controle, dat romantiek en intimiteit, maar ook onze levensvreugde in het algemeen behoorlijk in de weg kan staan.

Overdreven?
Was het maar zo!

Veel vrouwen die ik begeleid zijn de balans tussen werken en ontspannen, tussen controle en overgave volledig kwijt.
Daarnaast zijn ze zo druk bezig om voor hun omgeving te zorgen, om een goede werkneemster, moeder, vriendin, dochter en partner te zijn, dat ze hoegenaamd geen privétijd hebben.

Natuurlijk help ik bij het stellen van prioriteiten, leren nee zeggen en delegeren.
Maar om energie aan anderen uit te delen, moet je eigen batterij wel opgeladen zijn.
Mijn grootste aandachtspunt is daarom het systematisch inbouwen van tijd voor jezelf.

Dagelijks werk je hard, loop je stress en vermoeidheid op, ben je heel serieus bezig met je taken en zelfgestelde doelen.  Je zou ook dagelijks bezig moeten zijn met plezier hebben.
Ontspannen en genieten wil je niet vooruitschuiven naar vakantie of pensioen!

Om heel goed te worden in vrij zijn en leuke dingen doen, legde ik mijzelf een jaar geleden de 'verplichting' op om iedere dag een uur vakantie te vieren.
Na de eerste onwennige weken wil ik nu niet anders meer. Daarnaast raad ik het iedereen aan. (Sommige mensen zouden zeggen 'dringt ze het iedereen op' :-))

Een paar voorbeelden van mijn #vakantievaneenuur activiteiten?
*een rondje fietsen en mijn hoofd lekker leeg laten waaien
*een (strand)wandeling met mijn fototoestel mee, om mooie luchten te fotograferen
*een uurtje lezen (géén studieboek, hoe graag ik die ook lees) met een kopje thee
*lekkere muziek opzetten en in de kamer dansen terwijl ik meezing
*een collage van foto's maken
*met mijn mp3speler op de bank liggen en naar muziek luisteren

Voor mij vallen sociale activiteiten niet onder mijn #vakantievaneenuur, omdat ik introvert ben en het beste oplaad van tijd alleen, hoe graag ik me ook met anderen omring.
Dat wil zeggen dat een vriendin bellen voor mij niet telt, terwijl iemand anders er compleet van wordt opgeladen. Het is even puzzelen wat voor jou persoonlijk het beste werkt...

Ik ben benieuwd hoe anderen zich op dagelijkse basis opladen.
Wat zijn jouw favoriete vakanties van één uur?
Ik hoop het te lezen bij de reacties, wie weet doe ik nog wel een paar fantastische nieuwe vakantie-ideetjes op!


















6 opmerkingen:

  1. Op Facebook kreeg ik de volgende reactie: 'uurtje schilderen, tekenen, handwerken, kleren maken...door de stad dwalen....meditatie/yoga... hardlopen... museum bezoeken... favo kunstboeken doorbladeren... en jouw lijstje is ook wel fijn.. ;-)'

    Waarop ik me ineens realiseerde dat ik ook graag brei en kleding maak, al in geen eeuwen meer gedaan, bedankt voor de opfrisser!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn favoriete uurtjes vakantie zijn lekker lezen en wat rotzooien in de tuin. Heerlijk ontspannen word ik daar van, een beetje snoeien hier, wat onkruid daar. En tegenwoordig wil ik ook nog wel eens het laatste half uurtje zon meepikken op het bankje in de voortuin. Glaasje wijn erbij, tijdschrift... hmmmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geloof dat ik mezelf driftig moet toespreken. Neem namelijk wel (on)regelmatig een uurtje vrijaf om te gaan wandelen in dat prachtige natuurgebied dat we hier vlakbij hebben, maar voel me dan altijd een spijbelaar. Ik 'moet' het, omdat het goed voor me is. Terwijl het ook gewoon heerlijk ontspannen kan zijn, als ik dat maar toelaat. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Patricia een tuin heb ik niet, maar rondrommelen op mijn balkon vind ik ook heerlijk! Dorre blaadjes weg, aardbeien oogsten, water geven, foto's van de lucht maken, naar de zwaluwen en vleermuizen kijken.
    Of, als ik een hele drukke dag heb, een half uur eerder opstaan en dan met een fleece aan uitgebreid ontbijten en voor me uit staren, zo'n fijn begin!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Hannie Gek, hoe diep dat idee van spijbelen zit. Luieren is echt ondergewaardeerd in onze maatschappij. Ik heb mijzelf dit ook jarenlang niet kunnen gunnen, achteraf gezien zo zonde, en maar druk en gestrest rondrennen... De laatste paar jaar word ik hier iedere dag beter in, en weet je wat de grap is; hoe meer ik vrij neem, hoe meer er uit mijn handen komt in de tijd dat ik wel werk!
    en Hannie, zeker als doorgewinterde mantelzorger met een eigen bedrijf moet je héél zuinig op je energie en humeur zijn, sprak ze streng.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet het Klaartje, ik weet het.
    Maar iets wat er zo is ingehamerd, is er ook niet zomaar uit!

    BeantwoordenVerwijderen